Başbakanlık (Hazine Müsteşarlığı)’tan: |
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM |
Faaliyete İlişkin Hükümler |
|
Acentelik yetkilerinin verilmesi |
|
MADDE 14 – (1) Acentelik yetkisi sigorta şirketlerince hususi bir vekâletnameyle verilir. Bu yetkiler acenteler tarafından başka acentelere veya kişilere devredilmez. Acentelik yetkisi verilen vekâletnamelerde faaliyette bulunulacak sigorta dalları ve bu dallar kapsamında tanınacak yetkiler belirtilir. Vekâletnameler usulü dairesinde tescil ve ilan ettirilir. Acentelik yetkilerinin kapsam ve sınırında yapılacak değişiklikler ile bu yetkilerin kısmen veya tamamen kaldırılması da aynı merasime tabidir. |
|
(2) Sigorta şirketleri, birinci fıkrada belirtilen hususları, tescil ve ilanı müteakip onbeş iş günü içinde, Levhaya işlenmek üzere TOBB’a bildirir. Sigorta şirketleri tarafından acentelik yetkisi verilen Levhaya kayıtlı acenteler, bu yetkinin kapsam ve sınırı belirtilmek suretiyle elektronik ortama işlenir. Bu konulardaki gerekli bilgi işlem programı TOBB tarafından oluşturulur. |
|
(3) Sigorta şirketleri tarafından Levha kaydı bulunmayanlara acentelik yetkisi verilmez ve bunlarla acentelik sözleşmesi yapılamaz. Acentelik sözleşmesinin tesciline ilişkin işlemlerde Levha kaydı görülmeden kayıt yapılmaz. |
|
(4) Levha kaydını takip eden altı ay içinde en az bir sigorta şirketiyle acentelik sözleşmesinin yapılarak poliçe düzenlemeye başlanmış olması, Kanunun 23 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (c) bendi uygulamasında acentelerin faaliyete geçtiğinin göstergesi olarak değerlendirilir. |
|
|
|
Acentelik sözleşmesi |
|
MADDE 15 – (1) Aşağıda belirtilen hususlar sigorta şirketleriyle acenteler arasında yapılacak acentelik sözleşmelerinde düzenlenir. |
|
a) Sözleşmenin tarafları. |
|
b) Sözleşmenin süresi, yenileme ve fesih şartları. |
|
c) Acenteye verilen yetkinin sigorta branşları itibarıyla kapsamı ve coğrafi sınırı. |
|
ç) Levha kayıt numarası veya 13 üncü maddedeki kurum ve kuruluşlar için kayıt numarası. |
|
d) Ödenecek komisyon ve sağlanacak diğer menfaatler ile bu hususların değiştirilmesine ilişkin usul ve esaslar. |
|
e) Poliçe düzenlenmesine, primin tahsiline ve sigorta şirketine intikaline ilişkin hükümler. |
f) Hesap mutabakatına ilişkin hükümler. |
g) Tesis edilecek teminata ilişkin hükümler. |
(2) Acentelik sözleşmelerinde, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu, bu Yönetmelik ve diğer ilgili mevzuata aykırı olmamak kaydıyla birinci fıkradaki hükümlere ilave hükümler yer alabilir. |
|
Değişikliklerin bildirilmesi |
|
MADDE 16 – (1) Acenteler işletmelerinde, ortak, müdür ve teknik personeli ile bu Yönetmelikte aranılan niteliklerinde ortaya çıkabilecek değişiklikleri, değişikliği takiben en geç on iş günü içinde ve elektronik ortamda Levhaya işlenmek üzere uygunluk belgesi başvurusunda bulundukları odaya bildirir. |
|
(2) 14 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen hususlara ilişkin değişiklikler de sigorta şirketleri tarafından değişikliği takiben en geç on iş günü içinde ve elektronik ortamda Levhaya işlenmek üzere TOBB’a bildirilir. |
|
(3) Acentenin Levha kayıt bilgilerinde yer alan iletişim bilgileri 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu uygulaması bakımından tebligata esas alınır. |
|
|
Sigorta poliçelerinin düzenlenmesi ve primlerin tahsili |
|
MADDE 17 – (1) Sigorta sözleşmesi akdetme ve/veya prim tahsil etme yetkisi sigorta şirketlerine aittir. Bu yetki, acentelik vekâletnamesinde belirtilmek kaydıyla, sigorta acentelerine devredilebilir. Sigorta şirketlerince sözleşme yapma ve/veya prim tahsil etme konularında yetkilendirilmemiş acenteler poliçe düzenleyemez ve/veya prim tahsilâtı yapamaz. |
|
(2) Acentelerce düzenlenen poliçeler kapsamında sigortalı tarafından acentelere yapılan ödeme sigorta şirketine yapılmış sayılır. Acenteler tarafından düzenlenen poliçeler kapsamındaki tazminat ödemelerinin sigorta şirketlerince doğrudan hak sahibine yapılması esastır. Sigorta şirketlerince tazminat ödemesi kapsamında acenteye ödeme yapılması durumunda, yapılan ödeme hak sahibi tarafından tahsil edilmedikçe ödenmiş sayılmaz. |
(3) Sigorta şirketleri sigorta poliçelerine aracılık eden acentenin unvanı, Levha kayıt numarası veya 13 üncü maddedeki kurum ve kuruluşlar için kayıt numarasının poliçelerde yer alması için gerekli düzenlemeleri yapar. Sigorta şirketleri ve acenteler, teknik personel olmayan kişilerin tahsis edilen kullanıcı adı ve şifreleri kullanmamaları için gerekli tedbirleri alır. |
|
Hesap planı ve hesap mutabakatı |
MADDE 18 – (Değişik:Resmi Gazete-11/10/2014-29142)
(1) Sigorta şirketleri ve acentelerin hesap ve kayıt düzenlerini üçer aylık dönemler itibariyle mutabakat çalışmasına uygun olacak şekilde oluşturmaları ve en geç ilgili dönemi takiben bir ay içinde mutabakat sağlamaları gereklidir. |
(2) Acenteler, aracılık ettikleri prim tutarları ve tahakkuk eden komisyonu çalıştıkları şirketler bazında takip eder. Sigorta şirketleri, ilgili acentenin ulaşabileceği şekilde, acentelerin düzenlediği poliçelerle ilgili olarak prim, hasar ve Müsteşarlıkça uygun görülecek diğer bilgilere ilişkin altyapıyı kurar. |
|
(3) Acenteler hesaplarını ve mali tablolarını Müsteşarlıkça belirlenecek usul ve esaslara uygun olarak tutmak zorundadır. |
|
|
İlan, reklâm, afiş ve pano |
|
MADDE 19 – (1) Acentelerin ve şubelerinin antet, afiş, reklam ve tabelalarında acente unvanına yer verilir. |
|
(2) Acente unvanı ile Levha kayıt numarasını içeren bir plaka acentelik faaliyeti gösterilen mekânların girişinde ve gözle görünür şekilde asılır. Bu plakanın şekli Müsteşarlığın uygun görüşü ile İcra Komitesince belirlenir. Acenteler sözleşme yaptırmak isteyenlere aracılık ettikleri sigorta şirketlerini ve bu şirketlerce kendilerine tanınan yetkileri bildirir. |
|
(3) 13 üncü maddedeki kurum ve kuruluşlar acentelik faaliyeti gösterilen birimlerinde, adına acentelik yaptıkları sigorta şirketlerinin unvanları müşterilerince görülebilecek bir yerde yazılı olarak yer alır. |
|
|
|
|
Sürekli eğitim |
|
MADDE 20 – (1) Teknik personel, mesleki yeterliliklerinin, bilgi ve becerilerinin devamlılığını sağlamak amacıyla tarihi ve programı Müsteşarlıkça belirlenecek eğitime katılır. |
|
(2) Birinci fıkrada belirtilen eğitim SEGEM veya SEGEM tarafından yapılacak hizmet alımı yoluyla verilir. Eğitimin süresi, kapsamı, yöntemi ile ücreti ve diğer koşullarına ilişkin çalışmalar İcra Komitesinin görüşü alınarak SEGEM tarafından yapılır, Müsteşarlıkça karara bağlanır. |
(3) Eğitimi süresi içinde tamamlamamış olan teknik personelin faaliyeti bu eğitim tamamlanıncaya kadar durdurulur. Faaliyeti durdurulan teknik personele ilişkin bilgiler TOBB ve TSB’ye iletilir. |
|
Teknik personel kimliği |
MADDE 21 – (1) Teknik personelin sigorta ürünlerinin pazarlanması, bilgilendirme ve satış işlemleri esnasında hangi acenteye bağlı olarak çalıştığını açıkça belirtmesi ve kimliğini göstermesi gerekir. Teknik personel kimliğini ibraz edemeyenler bu işlemleri yapamaz. |
(2) Kimliklerin şekli ve içeriği İcra Komitesi tarafından belirlenir ve Müsteşarlığın onayıyla uygulamaya konulur. Teknik personelin kimliği, uygunluk belgesi başvurusunda bulunulan oda tarafından verilir. 13 üncü maddedeki kurum ve kuruluşlar için kimlik TOBB tarafından verilir. |
(3) Acentelik sözleşmesinin feshi halinde veya teknik personelin acenteyle ilişiğinin kesilmesi veyahut yetkisinin kaldırılması durumlarında, acenteler keyfiyeti en geç on iş günü içinde uygunluk belgesi başvurusunda bulundukları odaya bildirir ve verilen kimlikler ilgili odaya iade edilir. İade edilmeyen kimliklerden teknik personel sorumludur. |
|
Bilgi kayıtları ve kayıtlara erişim |
MADDE 22 – (1) TOBB nezdinde tutulan Levhaya ilişkin bilgiler, bilgilere erişim tanınacak yetkili kullanıcılar ve kullanıcıların erişebilecekleri kayıtların içeriği ile erişim şekli TOBB’un görüşü alınarak Müsteşarlıkça belirlenir. Elektronik ortamda TOBB’a veya odalara bildirim yapılmasına ilişkin usuller TOBB tarafından belirlenir. |
(2) Müsteşarlık talimatları ile İcra Komitesince gerekli görülen karar ve duyuruların acentelere iletilmesi için TOBB tarafından gerekli işlemler yapılır. |
|